Criterii de evaluare posibile

Postat la data:2015-02-12

O evaluare corecta, din punct de vedere juridic, a activitatii profesionale a angajatilor se poate face doar daca criteriile si procedurile de evaluare sunt mentionate explicit in continutul contractului individual de munca. De altfel, acest lucru este prevazut inclusiv in legislatie.

Nu trebuie sa copiati criterii de la alte companii, nu exista criterii universal valabile; este important ca acestea sa fie adaptate la nivelul si necesarul companiei pe care o conduceti sau reprezentati. Altele sunt criteriile pentru oamenii de vanzari de la o firma care distribuie pufuleti, iar altele sunt criteriile pentru IT-istii dintr-o companie care dezvolta jocuri pe calculator. La fel cum sunt criterii diferitepentru agentul de distributie si pentru managerul national de vanzari. In toate situatiile, insa, angajatorul este cel care stabileste criteriile de evaluare pentru salariatii sai avand in vedere o multitudine de factori.

Identificarea criteriilor este o activitate de elaborare, sintetizare si sistematizare a cerintelor specifice unui post.

In determinarea criteriilor se va tine seama, bunaoara, de:

  • Volumul si calitatea lucrarilor efectuate de salariat;
  • Timpul de executie;
  • Cunoasterea cerintelor postului si capacitatea de insusire a instructiunilor privind activitatea desfasurata;
  • Numarul de reclamatii de la clienti primite intr-un anumit interval de timp si gradul de satisfactie al clientilor;
  • Conditiile concrete in care isi desfasoara munca angajatul;
  • Rezultatele obtinut;
  • Cunostintele si experienta acumulate;
  • Pregatirea profesionala si participarea la cursuri de formare profesionala;
  • Disponibilitatea de a presta ore suplimentare;
  • Judecata si impactul deciziilor luate de salariat;
  • Influenta, coordonarea si supervizarea activitatilor;
  • Rezultatele activitatii salariatilor din subordine;
  • Contactele si comunicarea salariatului;
  • Aptitudini organizatorice;
  • Disponibilitatae pentru lucrul in echipa;
  • Operativitatea in desfasurarea activitatilor;
  • Numarul de clienti pierduti / atrasi;
  • Cifra de vanzari;
  • Numarul proiectelor finalizate;
  • Fidelitatea in raport cu compania;
  • Colegialitatea, corectitudinea in raporturile de munca;
  • Deprinderile, modul de exprimare, temperamentul.